Pages

Wednesday 25 May 2011

پارلمان سوئد:محكوميت جنايت عليه بشريت در اشرف

نمايندگان پارلمان گفتند:
- چرا وزير چيزي نميگويد؟ اين البته يک جنايت عليه بشريت بود. نميشود كه كسي همينطوري برود و به افراد آنطور كه در اشرف ديديم ، شليك كند. دولت سوئد بايد اين را محکوم ميکرد. اين يکي از اصول اساسي است که يک چنين رفتاري محکوم شود.
- وزير چيزي در مورد رسيدگيها ي درماني که مربوط به سؤال 8 مي شود نمي گويد. تعداد بسيار زيادي در اشرف هستند که نيازمند رسيدگيها ي درماني هستند ولي محرومند. يک شهروند سوئد در كمپ کشته شده و تعدادي هم مجروح شده اند.
- حمايت ما از حقوق بشر و دمکراسي بايد سريع و پر قدرت باشد
-از طرف ديگر مي خواهم بدانم درخواست خانم اشتون مبني بر يک تحقيق مستقل در مورد اشرف به کجا انجاميد؟ اين تحقيق بايستي کاملاّ دقيق و مستقل باشد تا مشخص شود که واقعا چه اتفاقي افتاده است.

وزير خارجه سوئد:
ـ من در ملاقات هايم با مسئولين عراق بر احترام به حقوق بشر بر اساس تعهدات دولت عراق به حقوق بين الملل در اشرف تاکيد کردم
ـ در رابطه با کمپ اشرف ما نگراني خود را بطور واضح و مشخص ابراز کرديم و کاترين اشتون نظرات ما راعرضه کرده است.
ـ من با نخست وزير كردستان ، برهم صالح گفتگو كردم و اميدوارم و او هم اين اميد را داشت که اين اتفاق ديگر تکرار نشود.
_ اين وضعيت غيرقابل پذيرشي است. ما بايد ببينيم آيا ميتوانيم اين وضعيت را بهتر کنيم. شايد بتوانيم اين بحث را با يک زمينه مشترک بهتري به پيش ببريم.

کارل بيلت ـ وزير خارجه سوئد:
من در ملاقات هايم با مسئولين عراق بر احترام به حقوق بشر بر اساس تعهدات دولت عراق به حقوق بين الملل تاکيد کرده ام. سوئد تحولات مربوط به کمپ اشرف را پيگيري ميکند از جمله از طريق سفارت مان در بغداد، سازمان ملل، اتحاديه اروپا و منابع ديگر.
خشونت ها يي که در کمپ اشرف بوقوع پيوسته نگران کننده است . نماينده عالي اتحاديه اروپا, کاترين اشتون, طي بيانيه اي در 9 آوريل در مورد کمپ اشرف اين خشونت را محکوم کرد، بر رعايت حقوق بشر تأکيد كرده و خواهان گزارش کاملي از آنچه که رخ داده شد.

بوديل سبالوس ـ نماينده پارلمان:
" کشورهاي زيادي هستند که مرا در طي مدتي که نماينده مجلس بوده ام به خود مشغول داشته اند. از جمله اين کشورها، رژيم ايران است با احکام اعدام و نقض حقوق بشر كه در آن جريان دارد. کشور ديگر عراق است و همچنين وضعيت کردها.
و اکنون اين واقعه براي کمپ اشرف رخ داد. من در اين انديشه هستم که چرا وزير چيزي نميگويد. اين البته يک جنايت عليه بشريت بود. نميشود كه كسي همينطوري برود و به افراد آنطور كه در اشرف ديديم ، شليك كند. دولت سوئد بايد اين را محکوم ميکرد. اين يکي از اصول اساسي است که يک چنين رفتاري محکوم شود.
اجازه بدهيد باز گردم به سؤال هايي که مطرح کردم. من ميتوانم بگويم که براي بعضي از سؤالهايم پاسخ گرفتم. اما شايد بهتر است کمي بيشتر در مورد بناي دمکراسي صحبت کنم. من يکي از اولين کساني هستم که خواهان کمک به عراق, به جنوب کردستان, تمام کردستان و طبيعتا ايران ميباشند، تا پروسه ي دمکرا سي در حد امكان پيش برود. من ميدانم که اين سخت است ولي حرف زدن کافي نيست بايد واکنش قويتري داشته باشيم. جوابي که وزير دارند اين است که بيانيه داده ميشود؛ موضوع در گفتگوها مطرح ميشود، بطور مثال از طريق مسؤلين سفارت. اما اين کافي نيست كارهاي بيشتري بايد انجام شود.
کاترين اشتون تهاجم به اشرف را خيلي شديدتر محکوم کرده است. چه چيزي مانع از اين شد که سوئد هم همينطور عمل کند.

کارل بيلت ـ وزير خارجه سوئد:
" ابتدا ميخواهم در جواب بوديل که ميگويد کاترين اشتون بيا نيه صادر کرده ولي سوئد اقدامي نكرده است ؛ بگويم که، کاترين اشتون به نيابت از سوئد موضعگيري كرده است .
وقتي کاترين اشتون موضعگيري ميكند به نيا بت از 27 کشور عضو موضعگيري ميكند. حرف هاي او اغلب بر اساس گفتگو هاي ما در باره سياستهاي ماست.
سوئد با قدرت زيادي حرف خودش را زده است اگر چه سخنگوي ما يک بانوي انگليسي و در بروکسل بود.
در رابطه با کمپ اشرف ما نگراني خود را بطور واضح و مشخص ابراز کرديم و کاترين اشتون نظرات ما راعرضه کرده است.من همچنين امکان بحث با نخست وزير كردستان ، برهم صالح را داشته ام.
من اميدوارم و فکر ميکنم و او هم اين اميد را داشت که ديگر اين اتفاق تکرار نشود.

بوديل سبالوس ـ نماينده پارلمان:
من ميدانم که وزير خارجه معتقد است که اتحاديه اروپا به نيابت ازما حرف ميزند. من در اين زمينه با او هم نظر نيستم. اتحاديه اروپا به نيابت ازما حرف ميزند ولي ما هم رأي خود را داريم و مي توانيم از آن استفاده کنيم. اين براي همه کساني که در اينجا ( سوئد) و درکشورهاي ديگر خارج از کمپ اشرف زندگي ميکنند فوق العاده مهم بود كه کشورهاي بيشتري در اين رابطه موضع مي گرفتند.
وزير همچنين هيچ چيز در مورد رسيد گي ها ي درماني که مربوط به سؤال 8 مي شود نمي گويد. تعداد بسيار زيادي در كمپ اشرف هستند که نيازمند رسيد گي ها ي درماني هستند ولي محرومند. همچنين يک شهروند سوئدي نيز در كمپ کشته شده و اگر درست فهميده باشم تعدادي هم مجروح شده اند.
بستگان آنها در سوئد زندگي ميکنند. وزارت خارجه سوئد چه کمکي به شهروندان سوئدي که در كمپ اشرف زندگي ميکنند کرده است؟ از طرف سوئد جه اقداماتي در رابطه با اين مسائل انجام شده است .

آنيکا ليلمتس ـ نماينده پارلمان:
حمايت ما از حقوق بشر و دمکراسي بايد سريع و پر قدرت باشد.
کارل بيلت ـ وزير خارجه سوئد:
گاهي اوقات ما محدود به اين هستيم که آنچه را که به آن معتقد هستيم بيان کنيم و تماس هاي خود رابه طور جدي گسترش بدهيم تا متوجه شوند که اگر ما اينگونه ميگوييم اين به نفع خود آنها است. من فکر ميکنم که ما بايد همينطور عمل کنيم وهمينطور ادامه ميد هيم.

بوديل سبالوس ـ نماينده پارلمان:
پس من يک پيشنهاد دارم به وزير خارجه,اين بيانيه ها را در سايت دولت هم بگذاريد تا مشخص شود که موضع دولت سوئد هم در اين مورد همين است.در غير اينصورت اينگونه فهم ميشود که سوئد در اين مورد نظري ندارد.
شما بايد اقدامي بكنيد که اين سياست معرفي شود. وزير اشاره کرد به روابط خوب ما با عراق و اينکه در عراق به ما گوش ميدهند. من هم منظورم همين است که ما با عراق روابط خوبي به دلايل مختلف داريم که مي توانيم از آن در گفتگوهايمان استفاده کنيم. نظر داشتن در مورد موضوعي يا انجام کاري در آن رابطه ، منجر به تضغيف پارلمان اروپا نمي شود، بلکه باعث تقويت آن مي شود، چرا که ما يک طرف مذاکره کننده متفاوت با کشورهاي ديگر هستيم.
از طرف ديگر مي خواهم بدانم درخواست خانم اشتون مبني بر يک تحقيق مستقل در مورد اشرف به کجا انجاميد. اين تحقيق بايستي کاملاّ دقيق و مستقل باشد تا مشخص شود که واقعا چه اتفاقي افتاده است.
اينکه عراق ميگويد ساكنان اشرف، مها جرين غير قانوني هستند پس مي شود با آنها هرکاري کرد، غيرقابل قبول است . آنها مدت طولاني در آنجا ساكن بوده اند. آنها سلاحهاي خود را تحويل داده اند و به آنها قول حفاظت داده شد. اين حفاظت بايد توسط دولت عراق عملي شود. اين آن مسأله مهم است.

کارل بيلت ـ وزير خارجه سوئد:
ما اين نظر را انتقال داده ايم هم از طرف اتحاديه اروپا و هم به اصطلاح صاحبان قدرت در عراق. چه کسي در حقيقت مسؤل مقابله با تظاهرات در اين مناطق است خود جاي بحث دارد.
با توجه به پيشينه اي که گفتم اين وضعيت غيرقابل پذيرشي است. ما بايد ببينيم آيا ميتوانيم اين وضعيت را بهتر کنيم. در آنصورت شايد بتوانيم اين بحث را با يک زمينه مشترک بهتري به پيش ببريم

0 comments:

Post a Comment