Pages

Tuesday 10 May 2011

اعتراض دكتر اياد علاوي به نوري مالكي

اعتراض دكتر اياد علاوي به نوري مالكي
به خاطركشتار ساكنان اشرف

ما بايد با اين مسئله حساس مطابق با شرف و پرستيژ و عزت مردم عراق رفتار كنيم و نه مطابق خواستة اين يا آن طرف
اين حق نيست كما اينكه عادلانه هم نيست كه آنها را به آن شيوه يي كه رخ داد، به قتل برسانيد.


رسانه هاي عراق نامه هاي متقابل بين دكتراياد علاوي رئيس العراقيه برنده انتخابات عراق و نوري مالكي را كه به اجرانشدن توافقات سياسي براي تشكيل دولت مشاركت ملي مربوط مي شود و ازجمله اعتراض اياد علاوي به رفتار برخورد مالكي با اشرف برخلاف مصالح و حاكميت ملي عراق و به خواست اين يا آن طرف ديگر راكه اشاره روشني به اجراي خواست رژيم ايران است- دربرمي گيرد، منتشركردند.
علاوي در نامه خود به مالكي در باره رفتار با مجاهدان اشرف مي نويسد:« اما نامه من به شما در باره مجاهدين خلق ، در قلب اخلاق متمدنانه عراق و ارزشهاي مترقي خلقمان و دين حنيفمان و عرف بين الملل كه عراق بخشي از آن مي باشد نهفته است. و آن نامه نصيحت جويانه يي است كه فرصت جلوگيري از سوء و بدي براي عراق را فراهم مي نمايد....
به خاطر علاقمندي به عراق مي گويم كه حق نيست و عادلانه نيست كه آنها را به آن ترتيبي كه روي داد، به قتل رساند....ما بايد كه با اين مسئله حساس مطابق با شرف و پرستيژ و عزت مردم عراق رفتار نمائيم ونه مطابق خواسته اين يا آن طرف. و اگر سينه شما ياراي شنيدن نصيحت و سخن حقي راكه متضمن منافع عراق و مردمش هست ندارد، اين ديگر طبعا به خود شما برميگردد».
تلويزيون الشرقيه درگزارش خود از اين نامه ها خاطرنشان مي كند كه «ظاهرا نوشتن اين نامه باعث فشار به المالكي نخست وزير شده و تمركز طرفين در نامه هايشان بر روي موضوع سازمان اپوزيسيون مجاهدين خلق ايران بوده است.
علاوي ، نوري المالكي را به اسم خودش بدون صفت نخست وزير يا حتي رئيس ليست دولت قانون مخاطب قرار مي دهد و مي گويد شما تمام حاكميت و كشورنيستيد بلكه بخشي از روند سياسي هستيد كما اينكه شما با شخص علاوي به عنوان يك شخص نيز طرف نيستيد بلكه شما با يك جريان گسترده از مردم عراق طرف هستيد»
الشرقيه مي افزايد: علاوي نامه خود را اينگونه به پايان مي برد” من از اين بعد نامه نويسي به شما را متوقف خواهم كرد و به صدور بيانيه ها و بيان اظهارات با اين تاكيد بسنده مي كنم كه العراقيه از التزامات خود در اجراي كامل شراكت بدون كارشكني و بدون تفسيرهايي بدور از روحيه آنچه در شراكت ملي بر سر آن توافق شد، كوتاه نخواهد آمد».


نامه اياد علاوي به المالكي و اشاره به سازمان
9 ه2011– اياد علاوي رئيس ليست العراقيه به نامه اي كه هفته گذشته نوري المالكي براي وي فرستاده بود پاسخ داد. علاوي در نامه تاكيد كرد كه از جمله افرادي نيست كه مايل به نوشتن نامه براي كساني كه در حاكميت هستند، باشد و اين نامه را بعد از آن نوشته كه المالكي در نامه خود گفته بود كه اين آخرين نامه اي است كه براي وي مي نويسد. طرفين عليرغم وجود سردي و تنش در روابطشان، نامه نگاري همديگر عادت دارند و ظاهرا نوشتن اين نامه باعث فشار به المالكي نخست وزير شده است.تمركز طرفين در نامه هايشان بر روي موضوع سازمان اپوزيسيون مجاهدين خلق ايران بوده، بنحوي كه نوري المالكي در نامه خود موضع مخالف ليست العراقيه با استفاده از خشونت عليه اين سازمان كه نوري المالكي معتقد است كه طرفي است كه عليه مردم عراق جنايت هايي مرتكب شده را مورد انتقاد قرار مي دهد. علاوي به المالكي در اين رابطه پاسخ مي دهد و مي گويد كه اين مسئله به روحيه مردم عراق و خلق و خو و مهمان نوازي آنهامربوط ميشودو اين سازمان وقتي خلع سلاح شد كه وي نخست وزير بود و اينكار بدون اخلال درميزباني از آنها صورت گرفت و در آن از تانك و زرهي براي سركوب افرادي بيدفاع نيز استفاده نشد. طرفين همچنين در دو نامه خود بر روي موضوع موضع عربي در قبال حوادث عراق متمركز بوده اند، بنحوي كه المالكي علاوي را متهم مي كند كه كشورهاي ديگر را در سفرهايش عليه عراق تحريك مي كند و علاوي جواب مي دهد كه تمامي ديدارها و فعاليت هاي عربي و بين المللي وي در خدمت يك هدف و آن نيز خدمت به مردم عراق و بازگرداندن عراق به جايگاه واقعي اش و بناي روابط آشتي جويانه با جهان و بويژه با برادران عرب مي باشد. در اين دو نامه تبادل شده، بر روي موضوعي كه به مشاركت و شراكت در دولت فعلي شناخته مي شود و همچنين مسئله وزراتخانه هاي امنيتي متمركز بوده است كه نوري المالكي مي گويد كه بر اساس طائفي تقسيم شده و خود را محق مي داند كه كانديداها را براي اين مناصب انتخاب كند و حرف نهايي در اين رابطه را در پذيرش و عدم پذيرش كانديداها پارلمان بزند .
امري كه علاوي آن را رد نموده و تاكيد مي كند كه اين مناصب بايد در كادر شركت سياسي و انتخاب افراد ذيصلاح باشد كه توان مقابله با تهديدات امنيتي داشته باشند».

به گزارش رسانه هاي عراق، مالكي در نامه خود به علاوي دربارة سازمان مجاهدين خلق ايران، نوشته است
«نامه شما دربارة سازمان تروريستي مجاهدين خلق نشان ميدهد كه در بين همة مسائل موضوع افرادي كه دستشان به خون عراقيان آغشته است، براي شما مهمتر از توجه به حاكميت عراق است. مالكي مي افزايد: سابقه ندارد كه هيچ كشوري در جهان حضور يك گروه تروريستي را به رسميت بشناسد كه مشكلات مختلفي با كشور همسايه ايجاد ميكند....»
سخنگوي مجاهدين در اسلو :
-توپ تو خالي حاكميت عراق و غمزة شتري براي مشكلاتي كه از بابت حضور مجاهدين ولي فقيه ارتجاع را در خود مي پيچد، ديگر اثر ندارد! بخصوص كه دژخيم در بي اطلاعي كامل از قوانين و كنوانسيون هاي بين المللي، به زبان اشهدش اقرار ميكند كه تا مغز استخوان در هواي حاكميت ولايت فقيه در ايران و عراق است.
سخنگوي مجاهدين افزود: همچنان كه در كنفرانس هاي بين المللي، همه حقوقدانان و شخصيت هاي سياسي تأكيد كرده اند مالكي بايد محاكمه شود و بخاطر خونهايي كه ريخته است در مقابل عدالت قرار بگيرد. هوارد دين رئيس دمكراتهاي آمريكا، اخيراً مالكي را كشتارگر جمعي و شايان محاكمه در دادگاه جنايي بين المللي خواند. از اين رو پسر خواندة ولي فقيه ارتجاع ميتواند مطمئن باشد، همچنانكه جامعه بين المللي از جمله كميسر عالي حقوق بشر ملل متحد در درخواست خود براي تحقيقات جامع و شفاف و مستقل تأكيد كرده اند، مجاهدين و مردم ايران، تا سپرده شدن او به عدالت دست بردار نخواهند بود.

خبرگزاري ملي عراق (نينا) (19 ارديبهشت) :«خانم عتاب الدوري نماينده پارلمان از ليست العراقيه اعلام کرد طي چند روز آينده شايد شاهد خروج العراقيه از ترکيب دولت فعلي باشيم.
الدوري در گفتگو با نينا گفت:“العراقيه تصميمات مهمي براي مردم عراق دارد که قبل و يا بعد از خروج از دولت اعلام خواهد کرد ”.
الدوري افزود “ اتهامات بعضي‌ها مبني بر اين‌که ائتلاف العراقيه متحد نيست اشتباه است چرا که نظر و تصميم ما يکي است و جلسات ما نوبه اي است و نه آنطور که ديگران مي‌گويند پراکنده، و به هرميزان که فشار ها عليه ما افزايش يافت قدرت و همبستگي ما اضافه شد ”.
عتاب الدوري گفت:“ همه مردم عراق در العراقيه نماينده دارند، و ما به‌طور اتفاقي به قدرت نرسيديم بلکه از طريق صندوق هاي رأي که ما را به ليست اول در انتخابات تبديل کرد وارد پارلمان شديم ”.
در رابطه با وزارتخانه‌هاي امنيتي الدوري گفت:“ نخست‌وزير نوري المالکي نمي‌تواند کانديداهاي وزارتخانه‌هاي امنيتي را تحميل نمايد، و اگر براي اين کار تلاش کند ليست العراقيه به هيچ کانديدي رأي نخواهد داد، وي تأکيد کرد که منصب وزير دفاع منحصراً جزء استحقاقات انتخاباتي العراقيه است ”.

0 comments:

Post a Comment